Lange historie met een gouden rand | Art-Frame

Lange historie met een gouden rand | Art-Frame

Groothandel Vadia Lijsten is in samenwerking met Art-Frame een actie gestart om meer nieuwe leden te werven. Nieuwe instromers krijgen 100 euro korting op hun lidmaatschap als zij meteen een lidmaatschap afsluiten voor twee jaar. Zij worden dan automatisch ‘Goudlid’. Vadia vergoedt 75,- en Art-Frame vult dit bedrag aan tot 100,-. Een mooi gebaar dat niet bedoeld is ter promotie van Vadia, maar juist om de groei van onze branchevereniging een nieuwe impuls te geven. Omdat een grotere branchevereniging ook een sterkere vereniging is.

Henk Lever, directeur van Vadia Lijsten, vertelt: ‘We dragen de branchevereniging een warm hart toe. Een platform voor de langere termijn, waar wij ons kunnen spiegelen aan andere branches. Als ik kijk naar andere branches, dan zijn onze leden veel individueler dan bij bijvoorbeeld een keten als Intratuin. Meer kennis delen met elkaar, niet alleen vaktechnisch maar ook bedrijfseconomisch en dat zal steeds belangrijker worden voor de toekomst van de branche. We zijn als groothandel voorstander van een sterke branchevereniging met een goede balans tussen nieuwe instromers en bestaande leden die soms al jaren lid zijn. En we zien veel nieuwe instromers die heel succesvol zijn.’

‘Boetiekachtige winkels doen het momenteel heel goed. Mensen besteden binnenshuis meer, dus zeker goed om onszelf voor het voetlicht te brengen. We zitten nu in het 120e levensjaar met Vadia, dus hartstikke leuk om zo voor de branche iets te betekenen. De oprichter heette Vaz Dias (een oudhollands geslacht) en startte ooit met een groothandel in lijsten, toen al. Door zijn voor- en achternaam te combineren, ontstond de naam Vadia. Grappig is – het gaat weliswaar om een klein aantal – dat we nog klanten hebben die al vanaf de begintijd in de oude administratie van de onderneming te vinden zijn. Die zijn van vader op zoon verdergegaan met hun bedrijf.’

‘We zaten eerst in Amsterdam, later in Hilversum en Drachten. Sinds 1 januari 2020 zitten we in Lekkerkerk en daarmee hebben we een goede efficiëntieslag gemaakt. Het staat operationeel goed, klanten zijn tevreden. We hebben naast de verhuizing ook zaken intern aangepast, geïnvesteerd in het assortiment, meer hoogwaardig. Een nieuwe CNC-glassnijder geïnstalleerd en van de veel gebruikte lijsten de voorraden opgehoogd om leveringszekerheid te kunnen garanderen. We hebben echt veel met de hand afgewerkte lijsten, vooral uit Italië, en dat is een goede keuze geweest. We leveren met name in Nederland en Vlaams België en doen dit op vaste dagen met eigen vervoer, dus minder verpakkingsmaterialen en geen transportschade. We leveren namelijk alles zelf via een one-stopformule: alle benodigdheden in hout en aluminium, glas en karton en bevestigingsmaterialen.’

‘Volgende maand verschijnt onze nieuwe catalogus. We hebben een vooruitstrevende webshop, die het mogelijk maakt ‘gebufferd’ te bestellen. Je kunt zelf je orderhistorie inzien, ook de marge voor de consument kan worden ingesteld, en als je bijvoorbeeld een frame intikt zie je gelijk het francobedrag.’

Ik doe dit al mijn hele leven. Ik kom uit een familie van lijstenmakers. Mijn grootvader was kunstschilder, mijn vader lijstenmaker. In oude archieven, ergens uit de 17e eeuw, kom je onze familienaam tegen met ‘vergulder’ als beroep.’

‘Het gaat momenteel heel goed, we hebben een bevlogen team van 15 mensen en we zijn creatief bezig. Ik zie voor de toekomst een goede positie voor ons bedrijf in de markt. Er is bij consumenten meer aandacht gekomen voor ambachtelijk werk, voor kwaliteit. Lijstenmakers moeten concurreren met online, maar juist het maatwerk en het sociale contact dat daarbij hoort is in het voordeel van de lijstenmaker. Ik realiseer me steeds meer hoe belangrijk dat sociale contact is. En je wilt het materiaal voelen, in je handen houden, het ambachtelijke proeven. Als lijstenmaker kun je mensen laten zien hoe je bezig bent, een kijkje in de keuken bieden, meegaan met de beleving van de klant.’